Przedstawiamy podstawowe metody przyśpieszania odpowiedzi w kwestionariuszach, a w szczególności internetowych.
- krótkość – pojedyncza strona, jeżeli to możliwe
- finansowe motywacje
- opłacony z góry
- płacony po zakończeniu
- motywacja nie pieniężna
- rozdawanie towaru (pióra, notatniki)
- umożliwienie udziału w konkursie, loterii
- kupony upustu
- obietnica wkładu w akcję dobroczynną
- wstępne poinformowanie o ankiecie
- techniki odwracające uwagę – początek z małą nielogiczną prośbą
- personalizacja prośby – adres określonej osoby
- uzupełniające prośby – wielokrotne prośby
- przedstawienie swojej przynależności do uniwersytetu, instytucji badania lub dobroczynności
- emocjonalne apele
- granie współczuciem respondenta
- przekonać osobę ankietowaną tak, aby oni mogli coś wybrać
- prawny przymus (pewne ankiety rządowe)
Przedstawione powyżej metody są tylko przykładowe, ale bardzo skuteczne.
Najlepiej zapłacić komuś za wypełnienie ankiety, jest wtedy duża szansa na to że wypełni ankietę porządni. A tak to nikomu się nie będzie chciało wypełniać.
Komentarz by marko23 — 8 stycznia 2010 @ 11:32