ankieta
Ankieta skierowana do nauczycieli wczesnej edukacji
Jestem studentką pedagogiki wczesnej edukacji. Zwracam się do Państwa z prośbą o wypełnienie niniejszej ankiety. Jej przedmiotem jest poznanie opinii nauczycieli na temat praktyk utrwalania nierówności płci w szkole. Analiza uzyskanych odpowiedzi posłuży mi do opracowania części empirycznej pracy licencjackiej. Ankieta jest anonimowa, nie zostanie udostępniona osobom postronnym, a jej wyniki zostaną przedstawione wyłącznie ilościowo. Z góry dziękuję za wypełnione ankiety
Podczas których, z poniżej wymienionych zajęć, można zauważyć w szkole podstawowej podziały ze względu na płeć?
Edukacja matematyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja plastyczna i muzyczna
Edukacja techniczna i informatyczna
Wychowanie fizyczne
Zajęcia dodatkowe
Inne
Do pytania 1: Zajęcia dodatkowe lub inne. Jakie ?
Komu najczęściej powierza się w szkole podstawowej wykonywanie poniższych aktywności?
Dziewczynkom
Chłopcom
Dziewczynkom i chłopcom
Podlewanie kwiatów
Przygotowanie dekoracji/ wystroju klasy
Przygotowanie gazetki/ gablotki klasowej
Utrzymywanie porządku w klasie
Ustawianie ławek
Na przerwie szkolnej (w klasach I-III szkoły podstawowej) można zauważyć, że:
Dziewczynki i chłopcy bawią się razem
Dziewczynki najczęściej bawią się w gronie innych dziewczynek
Chłopcy najczęściej bawią się w gronie innych chłopców
Dziewczynki bawią się raz ze sobą, raz z chłopcami i odwrotnie
Inne
Do 4 pytania: Inne - Jakie ?
Które z wymienionych sytuacji występują w podręcznikach dla klas I-III szkoły podstawowej?
Tak (występują)
Nie wiem
Nie (nie występują)
Kobieta - matka opiekuje się dzieckiem
Kobieta pracuje poza domem
Mężczyzna - ojciec opiekuje się dzieckiem
Mężczyzna pracuje poza domem.
Dziewczynka przeżywa przygodę
Dziewczynka pomaga w pracach domowych
Chłopiec przeżywa przygodę
Chłopiec pomaga w pracach domowych
Które z wymienionych w podręcznikach (dla klas I-III szkoły podstawowej) zawodów wykonują kobiety , a które mężczyźni?
Kobiety
Mężczyźni
Kobiety i mężyczyźni
Pielęgniarka/ pielęgniarz
Lekarka/ lekarz
Strażak
Sekretarka / sekretarz
Opiekunka/ opiekun do dzieci
Nauczycielka/ nauczyciel
Inne
Do pytania 7: Inne - Jakie ?
Czy zgadza się Pani/ Pan ze stwierdzeniami ? (Stwierdzenia dotyczą podręczników dla klas I-III szkoły podstawowej) Odpowiedź proszę zaznaczyć na skali od 1 (najmniej się zgadzam) do 5 (najbardziej się zgadzam)
1
2
3
4
5
W podręcznikach można spotkać się z treściami ukazującymi nierówności płci
Podręczniki są jednym z przekaźników utrwalania nierówności płci w szkole
Treści podręczników dostosowuje tak, aby nierówności w nich pokazywane, byłby mniej widoczne
Podręczniki utrwalają nierówności płci w szkole i jest to proces naturalny (w normie), gdyż nierówności płci występują w wielu aspektach życia szkolne
Do pytania 9: Inne - Jakie ?
Jakie z wymienionych cech przypisuje się najczęściej dziewczynkom, a jakie chłopcom ? (uczniom szkoły podstawowej)
Dziewczynkom
Chłopcom
Dziewczynkom i chłopcom
Opiekuńczość
Uczynność
Pilność
Zdecydowanie
Odpowiedzialność
Ruchliwość
Agresywność
Czy stosuje Pani/Pan podział uczniów na grupy ze względu na płeć?
Tak
Nie
Do pytania 12: Dlaczego ?
Podczas których zajęć, stosuje Pani/Pan podziały ze względu na płeć? Proszę o zaznaczenie częstości występującego zjawiska na skali od 1 (nie stosuje podziału ze względu na płeć) do 5 (bardzo często stosuje podział ze względu na płeć)
1
2
3
4
5
Edukacja matematyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja plastyczna i muzyczna
Edukacja techniczna i informatyczna
Wychowanie fizyczne
Zajęcia dodatkowe lub inne
Do pytania 14: Inne lub zajęcia dodatkowe - Jakie?
Kto według Pani/Pana jest bardziej aktywny podczas następujących zajęć?
Dziewczynki
Chłopcy
Dziewczynki i chłopcy
Edukacja matematyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja plastyczna i muzyczna
Edukacja techniczna i informatyczna
Wychowanie fizyczne
Inne lub zajęcia dodatkowe
Do pytania 16: Inne lub zajęcia dodatkowe - Jakie ?
Komu i w jakich sytuacjach częściej zwraca Pani/Pana uwagę odnośnie zachowania?
Dziewczynkom
Chłopcom
Dziewczynkom i chłopcom
Podczas lekcji
Podczas przerwy
Podczas innych zajęć pozalekcyjnych
Inne
Do pytania 18: Inne - Jakie ?
Jaki model ,,rozsadzania” dzieci w ławkach i dlaczego przyjmuje Pani najczęściej?
Każde dziecko siedzi na miejscu, które wybrało
Sadzam chłopców z dziewczynami, ponieważ poprawia to dyscyplinę w klasie
Sadzam chłopców z dziewczynkami, gdyż dziewczynki są bardziej pilne i mogą pomóc chłopcom
Sadzam chłopców z dziewczynkami, ponieważ chłopcy są bardziej aktywni podczas lekcji i mogą mobilizować dziewczynki
Sadzam chłopców z dziewczynami, ponieważ dziewczynki są bardziej aktywne podczas lekcji i mogą mobilizować chłopców
Inne
Do pytania 20: Inne - Jakie ?
Czy zgadza się Pani/ Pan ze stwierdzeniami?
Zgadzam się
Nie mam zdania
Nie zgadzam się
Szkoła podstawowa jest sfeminizowana
Szkoła podstawowa jest sfeminizowana, gdyż mężczyźni niechętnie podejmują się tego zawodu ze względu na zarobki
Szkoła podstawowa jest sfeminizowana, gdyż mężczyźni niechętnie podejmują się tego zawodu ze względu na mały prestiż zawodu.
Szkoła podstawowa jest sfeminizowana, gdyż kobiety mają do tego zawodu lepsze predyspozycje, niż mężczyźni.
Inne
Do pytania 22: Inne - Jakie ?
Jakie uwarunkowania, w Pani/Pana opinii, sprzyjają utrwalaniu nierówności płci w szkole podstawowej i w jakim zakresie? Odpowiedź proszę zaznaczyć na skali od 1 (zdecydowanie nie ) do 5 (zdecydowanie tak)
1
2
3
4
5
Feminizacja szkolnictwa
Stereotypy na temat płci
Treści podręczników
Predyspozycje płci (m.in. fizyczne inna budowa ciała)
Tradycja – system, w którym kobiety zajmowały się domem, a mężczyźni pracowali poza nim
Inne
Do pytania 24: Inne - Jakie ?
Płeć:
Kobieta
Mężczyzna
Powrót do serwisu
www.ankietydlaciebie.pl